dimanche 17 novembre 2013

Boheemlased ja tšekistid

Tõlkisin kaks katket Anatoli Marienhofi mälestusteraamatust Роман без вранья. Annab mõtlemisainet. Ambitsioonikate boheemlaste hulgas leiab ikka neid, kes on valmis võimudega kaasa minema ja oma kolleege, kelles nähakse ennekõike võistlejaid, mõnitama, vahel ka nende pääle kaebama. Bunin ja Merežkovski keeldusid igasugusest koostööst bolševikkudega. Nende vastu võis siis kuulutada välja üldmobilisatsiooni. Tšekist muheleb...


Kord hakkas imažinistidele tunduma, et kunstis tõstab pääd formalistlik reaktsioon.
Imažinistide «Ülemnõukogu» (Jessenin, Erdman, Šeršenevitš, Kussikov ja mina) otsustas salajasel istungil kuulutada välja «üleüldise mobilisatsiooni» vasakpoolsete vormide kaitseks.
Väikses salatrükikojas trükkisime «käsu». Öösi läksime välja, kleepisime selle plankudele, seintele, postidele Moskvas – kõrvuti sõjakomissariaadi käskudega kõige otsustavamate lahingute ajal valgete armeede vastu.
Köögitüdrukud viisid kohutava teate «üldmobilisatsioonist» korteritesse. Ärahirmutatud moskvalased seisid jõukudena «käsu» ees. Muist ei saanud üldse midagi aru, muist lugesid ainult päälkirja – haarasid pääst ja pistsid jooksu nagu arust ära. «Käsk» teatas, et teatud päeval tuleb kõigil! kõigil! kõigil! koguneda Teatriväljakule lippude ja loosungitega, mis nõuavad vasakpoolse kunsti kaitsmist. Edasi – rongikäik Moskva Nõukogu juurde, kõned ja «punktide» esitamine.

- - - - - - - - -

Mustades nahkkuubedes mehed astusid poodi. Mõne minuti pärast olime meie – Jessenin, Šeršenevitš, Kussikov ja mina juba Moskva Tšekaas.
Muiet alla suruda püüdes kuulas uurija meid üle.
Jessenin seletas:
Isakene, ma olen ju bolševikkudega … ma olen Oktoobrirevolutsiooniga … luges ette

         Mu ema kodumaa,
         ma olen bolševik.

Aga tema (ta torkas mind sõrmega) kirjutas teist … ülistas punast terrorit:

Selles kolpade virnas
meie punane kättemaks …

Šeršenevitš puudutas kergelt Jesseninit õlast:
Oota, Serjoža, oota … seltsimees uurija, kahjuks on viimastel kuudel vene kirjandusest tõusnud buninluse ja merežkovskiluse lehka …
Isakene, ta räägib tõtt … lehkama on hakanud … halba haisu tuleb …
Uurija kuldsest täitesulepääst sündisid valgusid paberile karmid kurjad tähed, sõrm aga, millega ta kratsis oma päälage, liigutades sellel heledaid karvu, oli sellise asutuse jaoks lubamatult hääsüdamlik ja üldse mitte tõsine.

Aucun commentaire: