Mets ja muud mured
Ma ei kallista puid,
aga mõne oma vana männi ja kuusega räägin küll.
Vanaduses saad aru,
kui erinevad on inimesed. Ja kui vähesed seda erinevust päriselt
tajuvad. Suhtumises metsa tuleb see samuti välja. Siin on olulised
kaks inimtüüpi: aktivistid ja mediteerijad. Esimesed tahavad
metsaga midagi teha, ette võtta. Mediteerijad tunnevad end metsas
lihtsalt hästi. Neile on oluline, et mets oleks mitmekesine, rikas,
rahulik. Selliseid inimesi on arvatavasti suht palju soomeugrilaste,
ent ka põhjavenelaste hulgas. Nad tahavad metsa säästa, kui mets
pole neile püha, siis imeline, lohutav ikkagi. Opositsioonis
cultura-natura on neile
natura, loodus
asendamatult oluline. Sellises suhtumises on omamoodi religioossust,
mis näiteks maridel leiab väljenduse selles, et metsa teretatakse
nagu inimest. Eesti rahvaluule arhiivis loeme mehest, kes läks metsa
mingit tarbepuud tooma, kõndis sääl pool päeva ja tuli tühjalt
tagasi: puud olid nii ilusad, et ei raatsinud kirvega neile külge
minna. Mu kadunud ämm ütles, et kui tal on raske ja paha olla,
läheb metsa, siis hakkab kergem. Oluline siin on, et mets on väärtus
omaette, metsana. Aktivist näeb metsas rohkem ressurssi,
neid väärtusi, mida temast
saab. Ennekõike puitu,
toormaterjali paljuks, mida inimesed aina enam vajavad: puitu,
paberit, tselluloosi. Mõnevõrra tunnistatakse ka metsa kui marja-
ja seenemetsa, kuid seda peetakse vähem oluliseks. Päälegi annavad
marjaaiad ja seenekasvandused rohkem saaki kui mets. Nii on looduslik
mets omamoodi surnud, seisev kapital, mis tuleb ringlusse viia. Ja
siin kehtib meie tsivilisatsiooni üks põhikäsk: kapital peab
kasvama ja see kasvamine peab kiirenema. Kapitali mõõdetakse rahas,
mida kiiremini raha ringleb, ressurss rahaks ja raha millekski meile
väärtuslikuks-meeldivaks
vahetatakse, seda parem. Mis avaldub ka suhtumises metsa kui
ressurssi: oluline on, et mets kasvaks kiiresti, tuleb leida-aretada
kiirekasvulisi puuvorme ja
võtta puu maha võimalikult noorelt. Siin
muidugi toetab aktiviste meie kapitalistliku tsivilisatsiooni
ideoloogia ja nii on neil kerge vastaseid, meditatiivse hoiakuga
inimesi pidada ja kuulutada ajast maha jäänud lollikesteks, kes
tahavad pidurdada progressi, takistada rahval rikkamaks saamist jne.
Pääle muu heidetakse neile
ette emotsionaalsust, mis tähendab pigem ebaratsionaalsust. Siin on
omaette konks: kõike, mis me teeme, teeme tegelikult emotsioonide
sunnil ja survel. Inimene, kes tahab oma metsa hoida, tunneb rõõmu
tema looduspärasusest, pole rohkem emotsionaalne kui inimene, kes
tahab metsa maha müüa, et endale uut autot osta. Või lihtsalt oma
elujärge parandada. Lihtsalt ühed emotsioonid sobivad kokku meie
aja vaimuga, teised ei sobi. Aja vaim, kapitalismi ideoloogia soosib
aktivismi ja aktiviste ning
nende emotsionaalsust. Aja
vaim ei näe suures osas metsa taimedes ja olevustes väärtust:
talle pole olulised jäneskapsad, leselehed, kukemarjad,
näsiniined, türnpuud,
liblikad, isegi lendoravad. Nii muudetaksegi mets selliseks, et
neilsinastel pole sääl enam peaaegu enam kohta. Selline suhtumine
on ju ka põllu- ja loomapidajatel. Põldudelt kaovad karikakrad ja
rukkililled, munakanu peetakse aasta; kui nende „tootlikkus”
hakkab langema, lähevad nad tapale. Meil toimuv on põhimõtteliselt
sama kui troopikas toimuv, kus ürgmetsa hävitatakse, et teha ruumi
õlipalmile,
vanillie
või sojaoale. Mida
saab hõlpsasti teha rahaks.
Praegu
on meil, nagu mitmel pool mujalgi, meditatiivsed inimesed, nagu
nimetasin, põlu all, halvustatud ja naeruvääristatud. Kuid neil on
tegelikult enesekaitseks ja neile hingelähedaste asjade – olgu
need metsad, järved, rabad, põllulilled või lendoravad, väga
mõjusaid argumente. Kui asju vaadata kõrgemalt, pikemas
perspektiivis, on just aktivistid need, kes oma mõtlematuses, võib
ka öelda aktivistlikus
emotsionaalsuses on looduse
meie planeedil viinud kriisini, tegutsenud ökokatastroofi
kiirendamise nimel. Seda, et planeedi loodu, biosfäär on tõsises
ohus ja katastroof saab aina tõenäolisemaks, tunnistavad praegu
ökoloogid, klimatoloogid ja teised teadlased, kes vaatavad asjadele
laiemalt, komplekssemalt. Koormus
ökosüsteemidele kasvab igal pool ja viib kas nende hävinguni või
lihtsustumisele. Seeläbi kahaneb nende puhverdusvõime,
vastupanuvõime muutustele ja niimoodi kogu Maa looduse, biosfääri
stabiilsus. Mis tähendab ka ohtu inimestele. See oht on seda suurem,
mida kauem jätkame senises vaimus, seniste meetoditega loodust aina
intensiivsemalt ekspluateerides ja sedakaudu lihtsustades. Lühemas
perspektiivis käituvad inimesed praegu näivalt ratsionaalselt,
arendades tehnikat, tõhusaid viise oma hääolu, parandada, vältida
epideemiaid; jõukamates maades pole pikka aega olnud sõdu, inimeste
eluiga on tõusnud, ka loodukaitse vallas on mõndagi tehtud. Ent
pikemas perspektiivis tähendab see ennekõike seda, et võtame
looduselt aina rohkem, kandime looduse rikkust ümber oma rikkuseks.
Mis tähendab vältimatult ka kõige ümberkantimist rahaks. See
protsess on paraku suures osas pöördumatu. Nagu paljud protsessid
nii meie planeedil kui kosmoses. Kus valitseb termodünaamika teine
säädus – entroopia kasvu säädus, mis tähendab ka
seda, et keerulisemad struktuurid kalduvad lihtsustuma, soojus
hajuma. Elu on entroopia kasvu pidurdamine, isegi vastassuunas
pööramine. Kuid seda ainult suht väikeses süsteemis, kus
entroopia kasvu aitab pidurdada või pöörata entroopia kasv suures
süsteemis. Me kütame maja, miskaudu entroopia kasv,
sisetemperatuuri langemine välistemperatuuri tasemele peatub ja
pöördub. Kuid selleks peame põletama puid, kasvatama sedakaudu
entroopiat looduses. Ning inimtegevus tähendab aina
enam entroopia kasvu
kiirendamist, olgu puid või fossiilkütuseid põletades, looduslikke
ökosüsteeme põldudega ja puuistandustega asendades, takistades
looduslikke protsesse näiteks metsas, mis omapäid jäetuna liiguks
keerulisema, liigirikkama
„kliimakskoosluse”
suunas. Veel radikaalsemalt kasvatab entroopiat looduse asendamine
tehiskeskkonnaga, metsa või niidu asemele teede, majade, tehaste
rajamine. Kui ise ökoloogia vallas töötasin, sattusin kord lugema
ühe teoreetiku lühidalt-tabavalt sõnastatud resümeed
juba nimetatud termodünaamika teisest säädusest: „Ükski olevus
ei saa elada ainult oma jäätmetest koosnevas keskkonnas”.
Ökoloogiliselt-termodünaamiliselt on maanteed, majad, lennuväljad,
lennukid, autod ja kõik muu inimese tehtu põhiliselt jäätmed,
milles on palju vähem
keerukust kui looduslikes objektides. Inimtegevus on analoogne
põletamisele, kus keerulise struktuuriga ainetest saab tuhk ja mõned
lihtsad gaasid. Inimtegevus on muutumas eluvaenulikuks ja paratamatult ka inimvaenulikuks.
Nii
kõneleb meditatiivsete inimeste, ka igat mesti roheliste,
puukallistajate ja veganite suu läbi, hoolimata nende naiivsusest,
loodus, planeedi biosfäär, kui soovime Ema Gaia ise, kes manitseb
meid tagasihoidlikkusele, kutsub üles looduselt vähem võtma, vähem
metsi, puid, ökosüsteeme rahaks kantima. Ning see meditatiivne
tarkus ei ole tegelikult midagi päris uut. Muinasjuttudes
saab ahne vend karistuse,
vähesega leppiv vend aga õnne. Mõeldes katoliku kiriku
traditsioonilisele õpetusele seitsmest surmapatust, sain äkki aru,
et meie tsivilisatsioon, meie majandussüsteem neile surmapattudele:
himurusele, ahnusele, kadedusele, laiskusele-mugavusele, vihale,
uhkusele, alpusele, nagu neid võib nimetada. Majandus toimib nende
surmapattude aluseks olevaid emotsioone-tundeid ja kultuuris
toimivaid väärtusi ja ideaale ära kasutades ning reklaami abil
stimuleerides. Neile väärtustele leiame
kristlikus traditsioonis lausa vastupidised. Mõeldes meie aja
„kiirmoele”, kus särk-pluus mõne korra kandmise järel tuleb
ära visata, tuleb meelde Assisi Püha Franciscuse omaks peetud
paljude paikadega ürp. Franciscuse ja tema järgijate ideaalid
on meie surmapattudele toetuva tsivilisatsiooni omadega suures
kontrastis:
Franciscus loobus rikkusest ja elas vaesena, ta pidas linde ja
metsloomi oma vendadeks-õdedeks, ta nägi looduses, Jumala loomingus
imet, millesse saab vaid hardusega, imetlusega suhtuda. Franciscuse
elu, tema õpetus saab olla toeks neile, kes ei saa leppida praeguse
kapitalistliku, kõike aina kiiremini rahaks põletava
tsivilisatsiooniga. Oluline
on see, et kui looduskaitsjate, puudekallistajate ja mitut mesti
roheliste eesmärgid-ideaalid ühelt ja kõike rahaks kantima
tõttavate tootjate, intensiivistajate ja väärindajate eesmärgid
teiselt poolt on peaaegu leppimatus vastuolus, siis langeb
loodusteadlaste nägemus sellest, kuidas peaksime oma planeedil
käituma, teda „majandama”, roheliste nägemusega päris paljus
kokku. Ning nii teadlaste kui loodushoidjate nägemus ei ole kaugel
Assisi pühamehe omast. Katoliku kirik on nimetanud Püha Franciscuse
ökoloogide patrooniks, rahvakeelsemalt – kaitsepühakuks. Ning
pole võibolla juhus, et praegune paavst, kes võttis oma nimeks
samuti Franciscus, avaldas 2015
aastal entsüklika „Laudato si”, kus ta ühelt poolt toetub
pühamehe
religioossele-poeetilisele loodustunnetusele, teiselt poolt
loodusteadlaste,
ökoloogide,
klimatoloogide arusaamadele inimtegevuse mõjust planeedile,
loodusele, ent ka meile kõigile. Paavsti manitsused ja soovitused on
asjatundlikud ja sageli päris konkreetsed. Neis ei jää puutumata
ka metsad. Paavst kirjutab:
„Põlismetsa
asendamist enamasti monokultuursete puuistandustega analüüsitakse
harva põhjalikult. Samas võib see tõsiselt kahjustada ökoloogilist
mitmekesisust, millesse introdutseeritud uus liik ei sobitu. Ka
haritud maaks muudetud märgalad kaotavad senise tohutu
liigirikkuse.”
„
Inimkonda
ja meie planeeti mõjutavate muutuste jätkuvale kiirenemisele
lisandub tänapäeval elu ning töö intensiivsem kulgemine, mida
võiks nimetada “rapidifikatsiooniks”. Kuigi muutus kuulub
keerukate süsteemide toimimise juurde, on inimtegevuse arengu kiirus
kontrastis bioloogilise evolutsiooni loomupäraselt aeglase kuluga.
Lisaks pole selle kiire ja pideva muutumise eesmärgiks mitte alati
üldine hüve või terviklik ja jätkusuutlik inimareng. Muutus on
soovitav, samas saab sellest murekoht, kui ta kahjustab maailma ja
suure osa inimkonna elukvaliteeti.”
„Kui
läheneme loodusele ja keskkonnale ilma selle avatuseta aukartusele
ja imetlusele, kui me maailmaga suhestudes enam ei kõnele vendluse
ja ilu keelt, siis muutub meie hoiak isandate, tarbijate,
halastamatute ekspluataatorite hoiakuks, kes ei suuda oma vajadustele
piire seada. Ja vastupidi, kui tunneme ennast tihedalt seotuna kõige
olevaga, siis tärkavad meis spontaanselt kainus ja hoolimine. Püha
Franciscuse vaesus ja rangus polnud mitte ainult väline asketism,
vaid midagi palju radikaalsemat: keeldumine reaalsuse muutmisest
lihtsalt kasutamise ja kontrollimise objektiks. Enamgi veel, ustavana
pühakirjale, kutsub püha Franciscus meid nägema looduses imepärast
raamatut, mille kaudu Jumal räägib meiega ja laseb meil heita pilgu
tema lõpmatusse ilusse ning headusse(Tark
13,5);
tõepoolest, (Ro 1, 20). Seepärast palus Franciscus, et osa
kloostriaiast jääks alati puutumata, nõnda et metsikud lilled ja
rohttaimed saaksid seal kasvada ning need, kes neid näevad, võiksid
tõsta oma vaimu Jumala, kogu selle ilu Looja poole.[21]
Maailm pole mitte probleem, mida lahendada, vaid rõõmurikas
müsteerium, mida rõõmu ja ülistusega vaadelda.”
„Need
probleemid on tihedalt seotud raiskamiskultuuriga, mis puudutab
tõrjutuid ja muudab asjad kiiresti prügiks. Et tuua üks näide –
enamus paberit, mida me toodame, visatakse taaskasutamise asemel ära.
Meil on raske mõista, et looduslikud ökosüsteemid toimivad
suurepäraselt: taimed sünteesivad toitaineid, millest toituvad
rohusööjad; nemad omakorda saavad lihatoiduliste toiduks, mille
käigus tekib arvestataval hulgal orgaanilisi jäätmeid, neist jälle
uued põlvkonnad taimi. Kuid meie tööstuslik süsteem pole suutnud
tootmise ja tarbimise tsükli lõpetuseks välja arendada viisi,
kuidas absorbeerida ja taaskasutada jäätmeid ning kõrvalprodukte.
Meil pole veel õnnestunud omaks võtta ringlusel põhinevat
tootmismudelit, mis suudaks säilitada ressursse praegustele ja
tulevastele põlvkondadele, piirates samas võimalikult
mitte-taaskasutatavate ressursside kasutamist ja tarbimist,
maksimeerides nende efektiivset kasutamist ja neid taas ringlusse
lastes. Tõhus tegelemine selle probleemiga oleks üks viis seista
vastu raiskamiskultuurile, mis mõjutab kogu meie planeeti, kuid
peame mainima, et selles suhtes on õnnestunud saavutada ainult
piiratud edusamme.”
Sellele
on raske midagi olulist lisada.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire