Kas demokraatia aeg
ei hakka lihtsalt läbi saama? Ilusad sõnad demokraatiast,
vabadusest, võrdõiguslikkusest, euroopalikest väärtustest jms.
kõlavad aina õõnsamalt, võltsimalt. Ning inimestel näib kasvavat
vajadus kindlama käe, isegi autoritaarsema valitsemise järele.
Selge seegi, et aina keerulisemaks muutuvas maailmas ei saa rahvas
enam riike, keerulisi ja teistega keerulisel kombel seotud süsteeme
valitseda. Rahvas ei valitse, rahvast valitsetakse ilusate sõnadega,
suurema palgaga, vaenlase kuju loomisega – reklaam ja propaganda
on saavutanud enneolematu võimu meie üle. Liigume ka vähehaaval
tagasi seisus-ühiskonna poole. See kõik ei ole vahest nii halb, kui
arvame, demokraatia allakäigust kirjutas juba Plato ja võibolla see on paratamatu. Ent Euroopas ei
ole hääd riigikorra mudelit, mille juurde tagasi minna.
Euroopalikud monarhiad vaevalt oleksid praegustest
demokraatiatest-postdemokraatiatest paremad ja tõhusamad,
diktatuurid toetuvad liialt nõmedale populismile, rahvuslusele ja
kõige enam – toorele jõule. Vahest oleks nüüd aeg vaadata Ida
poole ja võtta mutatis mutandis üle Hiina süsteem, mis on seni
maailmas olnud kõige edukam riigikord, ta on püsinud üle kahe
tuhande aasta ja on viimasel ajal Hiinas uuesti ausse tõusnud. Hiina riigikord ei
ole demokraatlik, riiki ei valitse rahvas, vaid selleks vastava
hariduse saanud ja seda eksamitel ning praktikas tõestanud inimesed.
Ent need inimesed ei päri oma ametit, vaid selle annavad neile nende võimed. Põhimõtteliselt võib kõrge õukondlase poeg eksamitel
põruda ja vaese talupoja poeg tõusta karjääriredelil kõrgele. Muidugi oli ka Hiina ühiskonnas parasjagu korruptsiooni ja
vaese lapse õppimisvõimalused palju viletsamad kui jõuka
pere pojal. Kuid ka siin püüti õigluse poole ja mõnigi kord
leidis andekas vaene poiss endale sponsorid, kellele hiljem tasus
tänuvõla. Ma arvan, et ka meil, nii Eestis kui Euroopas tuleks
riigiasju ajama lasta ainult neid inimesi, kellel on selleks piisav
ettevalmistus. Kui keegi tahab saada parlamenti, mingu kursustele,
õiendagu eksamid jurisprudentsis, majanduses, sotsioloogias, ajaloos
ja võibolla veel milleski, sellise saadiku haridusmiinimumi
koostamine pole eriti keeruline. Et rahva hääl valitsejateni
jõuaks, võib luua mingi vahetevahel koos käiva kogu, analoogselt
näiteks meie presidendi-valimiskogule. Ja kasutada sihikindlalt
arvamusuuringuid. Riigil peaks olema ka kõrgem autoriteetne
riigipää, võibolla oleks kõige parem, kui tal oleks aadlitiitel
või midagi selletaolist. Riigipääl peaks olema volitus sekkuda
rasketes olukordades, nii et tema otsus, tema sõna oleksid üle ka
parlamendi otsustest. Ta oleks tavaliselt rohkem sümboolne president
või kuningas, nagu enamikus riikides, ent mõnel otsustaval hetkel
saaks temast põgusalt ainuvalitseja. Loomulikult teeks ta oma otsused kohustuslikult konsulteerides nõukojaga, kuhu kuuluks poliitikuharidusega ja poliitikukogemusega
inimeste kõrval inimesi muudelt aladelt. Rahval on niisugust
valitsejakuju tarvis, tema kehastab riiklust ja ajalugu paremini kui
valitud, propaganda ja reklaamiga ametisse saanud riigipääd ja
teised poliitikud. Eks maailm liigubki võibolla tasapisi tagasi
monarhia poole, presidendivõim oli mõnda aega Bushide perekonna
käes isegi Ameerikas, nii pole valitsevad dünastiad ainult
emiraatide, Põhja-Korea ja Azerbaidžani eripära. Ent neilt pole meil midagi õppida, küll aga vanast Hiinast.
vendredi 13 janvier 2017
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire